پایان نامه مرکز تجاری
نوشته شده توسط : مدیر سایت

متن کامل پایان نامه رشته :معماری

عنوان : مرکز تجاری

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

مقدمه

مقدمه: خرید فعالیتی است که نمودهایی از شرایط و ساختار اقتصادی، اجتماعی و به ویژه فرهنگی یک محیط را آشکار می سازد، هر چند که در ابتدا فضاهای خرید، تنها به منظور پاسخگویی به نیاز های اقتصادی مراجعان به صورت پلان های خطی و قرارگیری اجزای خرد یعنی مغازه ها  در اطراف مسیر های خطی یا منحنی مراجعان طراحی می شد،اما کم کم این ایده که مراکز خرید باید دربر گیرنده ی کاربری هایی باشند تا برای دیگر نیازهای مراجعان نیز پاسخی مناسب یابد، به عنوان اندیشه ی غالب در معماری مراکز تجاری تبدیل گردید. با گذشت زمان، مراکز تجاری با کاربری های دیگر تلفیق گشتند و مراکز تجاری تفریحی را به وجود آوردند. در این فضاها به واژه ی خرید، دیگر به عنوان فعلی برای رفع نیاز نگریسته نمی شود. بلکه خرید به صورت یکی از اجزای تفریح و گذراندن اوقات تبدیل گشته است.

آنچه ذکر شد ایده ی اصلی ساخت مراکز تجاری بزرگ با قابلیت دربرگیری خدمات رفاهی و تفریحی را مشخص می کند. فضاهایی با مشخصه های معماری های گیرا و عوام پسند، دربرگیرنده ی کاربری های چندگانه که در حجم بیرونی، ظاهری مونومانتال و شاخص دارند. این فضاها به دلیل آنکه در شب پذیرای مردم هستند، به صورت بسته و مسقف طراحی شده و روشنایی و نورپردازی های گوناگون که خود از مشخصه های اصلی ایجاد جاذبه برای فضاهای تجاری می باشد به عنوان اصلی ترین ایده های طراحی مطرح می شوند.

با توجه به رشد جمعیت و همچنین نیاز های روز افزون بشر و با وجود تکامل و ساخت محصولات و صنایع جدید سعی در جمع آوری و تمرکز مکان های خدماتی رفاهی (تجاری) و هر مکانی که بتوان نیاز های اجتماعی- اقتصادی جامعه را برطرف کند ، به چشم و لازم می آید که به طور کل می توان بیان کرد که همه این موارد سعی در راحتی-کاهش هزینه ها و وقت را دارد. همه ما بنا به دلایل مختلفی گذارمان به مراکز خرید افتاده است. و نکته همین جا است! معمولا فرد برای یک هدف مشخص که خرید کردن باشد به یک فروشگاه یا مغازه میرود، اما رفتن به یک مرکز خرید میتواند دلایل متعددی داشته باشد، پس آنچه یک مرکز خرید را از یک فروشگاه بزرگ یا یک پاساژ متمایز میکند، چند منظوره بودن آن است. البته باید گفت که اصل مطلب از نظر صاحبان این مجموعه ها، فروش کالا است و بس، اما زمانی که یک مرکز تجاری، دارای عوامل جذابی برای گذراندن وقت بوده و بهانه ای برای تماشای مغازه ها به وجود آورد، موفقیت آن تضمین خواهد شد.

در کشور ایران و در این میان استان ایلام با جمعیت   166000،معمولا معاملات و خرید و فروشی که در طول سالیان گذشته و تا به امروز انجام شده به شکل سنتی و امتدادی و یا در بعضی مکان ها به صورت پاساژ، انجام می گیرد که با توجه به اسکان جمعیتی که در طول روز به چشم می خورد همه در مرکز شهر به صورت نامنظم گرد هم جمع شده اند و برای حل این مشکل احداث یک مرکز تجاری-اداری در خارج از این محدوده لازم و ضروری است

اهداف پزوهش و ضرورت انجام:

1-با توجه به اینکه محدوده ی سعدی و 22 بهمن در شهر ایلام به عنوان بازار شهری محسوب می شوند به دلیل بافت قدیمی این منطقه به مکانی شلوغ و ترافیکی تبدیل شده که نیاز به ساماندهی آن ضروری است.

2-با توجه به مسافرت های داخل شهری که روزانه به دلایل مختلف از جمله خرید و کارهای اداری انجام می شود هزینه های گزاف پنهانی را به وجود می آورد که با تمرکز این مکان ها در یک نقطه می توان تا حد زیادی این هزینه ها را کاهش داد.

3-با ایجاد این مرکز می توان در اسرع وقت  و بدون صرف وقت زیاد ،کالای مورد نظر خریداری شود.

4-ایجاد بازار رقابت جهت ارائه ی کالای مرغوب و پایین آوردن هزینه

فصل اول مقدمه ای بر اهمیت موضوع خرید و تجارت و لزوم ایجاد چنین مراکز خدماتی در شهر ایلام می باشد. که در راستای مهمترین انگیزه برای انتخاب این موضوع قرار گرفته است.

در فصل دوم جهت شناسایی هرچه بیشتر موضوع پروژه به بررسی مفهوم بازار، چگونگی شکل گیری، اجزای تشکیل دهنده ی آن  و انواع آن پرداخته شده

است.

در فصل سوم نحوه ی توسعه و گسترش مراکز خرید بررسی گردیده است.

در طراحی هر پروژه ، آگاهی از ضوابط و استانداردهای فضاهای طراحی شده ضروری می باشد. که در فصل چهارم به طور خلاصه به بررسی ضوابط فضاهای در نظر گرفته شده برای مرکز تجاری-اداری پرداخته شده است.

همانگونه که شناخت بستر مورد نظر برای یک بنا اولین مرحله  از مراحل طراحی آن بناست در فصل پنجم به طور خلاصه سعی بر شناساندن استان ایلام  و شهر ایلام از لحاظ موقعیت و اقلیم ، شده است.

در فصل ششم  با ارائه نمونه های داخلی و خارجی مجموعه های اداری و تجاری دریافت مفاهیم اولیه ی پروژه ، آسان شده است.

در دو فصل بعدی ا نگیزه و مبنای اصلی انتخاب موضوع پروژه  و شناخت برخی تاسیسات و سازه ی استفاده شده در پروژه بیان شده است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: